onsdag 27. mars 2013

Cookies and cream cupcakes


Jeg elsker alt som går under cookies and cream, om det er is, milkshake eller cupcakes. Så derfor lagde jeg disse sjokolademuffinsene med oreobiter og hvit sjokoladeglasur...



Jeg hadde kulturmelk i kjøleskapet og fant derfor en oppskrift med det i, men selv om muffinsene ble veldig gode og saftige, syns jeg ditt datt litt sammen i midten etter de hadde hevet. Det kan nok ha en sammenheng med at røren var veldig bløt, så kanskje litt mer mel kunne gjort den bedre. Likevel tror jeg at jeg neste gang vil bruke denne oppskriften på sjokolademuffins. Men her kommer likevel oppskirften, for de var uansett veldig gode. Oppskriften var i kopper og jeg brukte en mummikopp som målebeger, den er litt over 2 dl.

Sjokolademuffins med kulturmelk: ca. 30 små
   1 3/4 kopper hvetemel
   2 kopp sukker
   3/4 kopper bakekakao
   2 ts natron
   1 ts bakepulver
   2 egg
   1 kopp sterk kaffe
   1 kopp kulturmelk
   1/2 kopp raps/solsikkeolje
   1 ss vaniljeekstrakt
   1 pakke oreokjeks, grovhakket

180 grader i 20-25 min midt i ovnen.

Bland sammen de tørre ingrediensene og ha i kulturmelk og kaffe vekselvis. Bland så inn oljen, lett sammenpiskete egg og vaniljeekstrakten til du har en jevn røre. Vend inn kjeksene. Fyll muffinsformer 2/3 fulle.

Til glasur brukte jeg 2/3 av denne glasuren, og blandet inn en halv pakke med finknust oreokjeks. Glasuren var veldig god samme dagen, og mulig den fortsatt hadde vært det om jeg ikke hadd satt de resterende cupcakesene i kjøleskapet, men etter en natt i kjøleskapet smakte glasuren veldig smør og ble alt for fast. Så et alternativ er å bruke denne vaniljeglasuren der du kan justere tykkelsen bedre, som er lurt når en skal blande inn de knuste kjeksene som vil gjøre glasuren fastere.


Nam fra Søtmons

2 kommentarer:

  1. Når skal eggene inn? Etter det tørre, eller etter kaffen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn, nå er det med i oppskriften :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...