torsdag 3. mai 2012

Solskinnsboller

Jeg var ute å gikk igår ettermiddag, da jeg tenkte at jeg skulle være flink og dra hjem å lese litt pensum, men det var overraskende nok glemt fem minutter senere da tanken på baking kom opp. Så da dro jeg innom butikken og kjøpte ingredienser til mammas kanelsnurrer, og plusset på vaniljekrem, dermed ble det solskinnsboller....

Boller: ca. 40-50
   1 kg mel
   1 ts salt
   4 ss sukker
   1 pk gjør
   1,5 dl vann
   100 g smør
   5 dl melk
   1 boks vaniljekrem

210 grader i 10-15min.

Smelt smør og tilsett melk, varm det opp til det er lunkent (tørrgjør: litt varmere). Denne gangen brukte jeg tørrgjær for søtbakst, men for et best mulig resultat bør fersk gjær brukes. Fersk gjær løses opp i lunkent vann (tørrgjær: bland det sammens med det tørre, og bruk litt varmere vann). Bland sammen det tørre og tilsett vannet med gjæra (evt. bare vannet) og smøret og melka. Bland sammen til en jevn og god deig. Sett den til heving på et varmt sted under et håndkle i 30-40 min.

Deigen er også god til vanlige boller, men denne gangen laget jeg som sagt kanelsnurrer. Du kan enten kjevle utover hele deigen eller gjøre som jeg gjorde denne gangen, dele den i to. Kjevle den ut til et rektangel med passe tykkelse. Hvor mye du vil kjevle den kommer an på hvor store kanelsnurrer du ønsker. Smør på godt med smør, men la den ene kanten være ren fordi det da er enklere å feste sammen deigen etterpå. Ha deretter på godt med sukker og kanel, og snurr deigen sammen. Skjær passelige skiver av deigen, ca 1,5 cm. og legg de på bakepapir på en stekeplate. Sett de til heving i en halvtime til. (Akkurat hevetidene er litt på skjønn, jeg har aldri giddet å ta tiden på det).

Rett før du setter de i ovnen presser du ned litt av deigen i midten og legger på en stor t-skje med vaniljekrem, kommer litt an på hvor store kanelsnurrer du har laget, men det er jo uansett litt godt med ganske mye vaniljekrem.

Så er det bare å kose seg, eventuelt ha på litt melis for å sette prikken over i'en.

Nam fra Søtmons


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...