tirsdag 24. april 2012

Pavlova


Dette er en kake som smelter i munnen, og jeg har ennå ikke funnet noen den ikke faller i smak hos. Den er ganske lettvint, da du kan lage bunnen på forhånd og bare pynte med krem og frukt og bær på dagen den skal serveres....

Pavlova

   3 eggehviter
   1,5 dl sukker 
   1,5 dl melis
   1 ss potetmel
   1 ts vaniljesukker

Nederste rille på 140 grader i 1 time.

Her er det viktig at det ikke er noe spor av eggeplommer når du skal piske eggehviten, da du kan få store problemer med å få det stivt nok. Start med å piske eggehvitene lenge og stive. Tilsett sukker litt etter litt (her har jeg også hørt noen som kun bruker 0,5 dl, så hvis du ikke ønsker en like "usunn" kake går visst det også fint), og pisk godt igjen. Deretter tilsetter du melis, og tilslutt potetmel og vaniljesukker. Pisk den godt!

Tegn opp en sirkel på et bakepapir. Jeg bruker å tegne rundt en vanlig rundform. Og legg blandingen på papiret. Har du fått til eggehvitene og pisket godt nok vil kaken holde seg slik du legger den på bakepapiret. Noen bruker også hakkete mandler oppå.

Topping:

   en boks fløte
   3 ts sukker
   frukt og bær etter ønske. Jeg synes kiwi, bringebær, blåbær, jordbær og rips er det beste.

En av kommentarene jeg fikk fra kaken sist var, unnskyld språket; "Den knuller i kjeften!"

Nam fra Søtmons



   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...