torsdag 16. mai 2013

Makroner med sitronkrem

Disse makronene ble saftige og søte, og jeg er redd jeg ikke klarer å ha de stående lenge på benken før de er borte...


Makroner: ca 30 små
   100 g mandelmel
   200 g melis
   2 ts vaniljesukker
   110 g eggehviter (ca 3 mellomstore egg)
   4 ss sukker

Stekes i 12-16min på 150 grader

Pisk eggehvitene stive, tilsett litt og litt sukker, og pisk godt til du kan snu bollen på hodet uten at det renner noe. Bland så sammen melis, mandelmel og vaniljesukker, og vend det inn i eggehvitene. Bland det godt, men ikke bland for mye. Den skal være sånn at den drypper sakte fra slikkepotten.

Tegn opp små sirkler på en bakepapir på ca 2-3 cm i diameter. Og bruk sprøytepose med rund tip for å få de jevnt runde. Så lar du de enten stå å "tørke" i 60 min eller bruker hårføner med kald luft på de i 5-10min. Når du bruker føner holder du den litt i fra, ca 30 cm.

Lemon curd:
   3 eggeplommer
   75 g sukker
   50 g smør
   raspet sitronskall fra en sitron
   saft av en sitron

Bland sammen eggeplommer, sukker og sitronsaft og -skall, og kok opp. La det koke i ca 1-2 min, før du tar den av platen og lar den avkjøles litt. Så blander du inn smøret og setter den til avkjøling et par timer.

Sett opp like makroner og ha fyll i. Så er det bare å kose seg!


Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...