lørdag 18. mai 2013

Makroner med sjokolade ganche og krokan

Makroner med deilig sjokolade ganache og sprø krokan er noe en kan kose seg med en lørdagskveld, eller hvilken som helst dag om en ikke klarer å dy seg...


Makroner: ca 30 små
   100 g mandelmel
   200 g melis
   2 ts vaniljesukker
   110 g eggehviter (ca 3 mellomstore egg)
   4 ss sukker

Stekes i 12-16min på 150 grader

Pisk eggehvitene stive, tilsett litt og litt sukker, og pisk godt til du kan snu bollen på hodet uten at det renner noe. Bland så sammen melis, mandelmel og vaniljesukker, og vend det inn i eggehvitene. Bland det godt, men ikke bland for mye. Den skal være sånn at den drypper sakte fra slikkepotten.

Tegn opp små sirkler på en bakepapir på ca 2-3 cm i diameter. Og bruk sprøytepose med rund tip for å få de jevnt runde. Så lar du de enten stå å "tørke" i 60 min eller bruker hårføner med kald luft på de i 5-10min. Når du bruker føner holder du den litt i fra, ca 30 cm.

Sjokolade ganach:
   100 g mørk sjokolade
   1/2 dl fløte
   1/2 ts sirup

Hakk sjokoladen opp i små biter. Varm opp fløten til kokepunktet, og held over sjokoladen. Bland ut til all sjokoladen er utblandet og bland inn sirupen. Sett den en liten stund i kjøleskapet til den er avkjølt, så tar du den ut og pisker den til den blir litt lysere og litt luftig. 

Krokan:
   100 g sukker
   2-6 ss vann
   25 g finhakkede mandler

Bland sammen sukker og en til to spiseskje vann i en kasserolle. Kok opp med lokk på medium varme. Når den koker opp tar du av lokket og bekker forsiktig på kasserollen for at det ikke skal brenne seg fast. Når den blir begynner å bli brun blander du inn de hakkede mandlene og tømmer det utover på et brett med aluminiumsfolie og brer det godt utover. 

Slik er teorien ihvertfall... En skulle tydeligvis IKKE røre, men når det ikke funket for meg rørte jeg. For for meg begynte det å klumpe seg og bli sukrete etterhvert, så jeg tok oppi litt mer vann, det kokte opp igjen og sukret seg igjen. Så tok oppi litt mer vann, skrudde opp varmen og ventet til det igjen ble flytende. Til slutt etter noen slike runder ble det da brunere og flytende, og da blandet jeg inn mandlene. Så med litt tålmodighet og kreativitet ordner det seg!

Så lot jeg det kjølne og stivne. Når det hadde gjort det brakk jeg det i mindre biter som jeg puttet i en dobbelpose. Så slo jeg på med et skaft til det var knust i små biter som krokan. Mle ganske mye mer enn det jeg trengte, men da kan det brukes på is eller annet godt.



Jeg strødde også litt av krokanen på makronene før jeg stekte de for litt pynt. Så brukte jeg en sprøytepose for å fylle makronene og strødde litt krokan oppå ganashen før jeg satte det skallet med krokan på på toppen.

Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...