fredag 3. august 2012

Eton mess med jordbær og bringebær


Eton mess er en britisk dessert med marengs, krem, jordbær og evt bringebær. Det er flere forskjellige varianter, en kan blande alt sammen først, blande noe eller gjøre som jeg gjorde, legge lag for lag. En herlig dessert! Ferske jordbær og bringebærpuré gjør den saftig og god sammens med søt marengs og krem...



Eton mess: 6 stk
   1/3 av oppskriften på pavlova
   en boks fløte
   ca. ei kurv (500g) ferske jordbær
   ca. 250 g ferske eller frosne bringebær

Det er ikke en veldig vanskelig dessert, marengsen er nok det vanskeligste, men hvis en vil kan en bare kjøpe pikekyss og knuse de. Oppskrift på marengs finner du her. Jeg laget en litt mindre porsjon på 2/3 av oppskriften, men jeg tror det hadde holdt med 1/3 også. Så kan du renske en kurv med jordbær å dele i biter, bland inn litt sukker og sett det i kjøleskapet et par timer til jordbærene er blitt litt bløte og det har kommet litt saft. Jeg hadde litt fryste bringebær i fryseren så de varmet jeg opp i en kjele og lot den stå på lav varme i 5 min. Så avkjølte jeg den og puttet bringebærene deretter i foodprocessoren og laget puré. Pisket krem med 3 ts sukker og 1/2 ts vaniljesukker.

Så var det bare å dandere det, og hvordan en velger å gjøre det er op til hver enkelt. Jeg valgte å legge litt marengs i bunnen, deretter jordbær og bringebær, så krem. La i alt sammen en runde til og pyntet med noen jorbærbiter. En kan godt spare igjen noen hele jordbær for å pynte med, det kan nok se enda penere ut.

Av en boks fløte, ei kurv jordbær, ca ei lita kurv bringebær og 1/3 av ei pavlova oppskrift med marengs ble det 6 porsjoner med Eton Mess.


Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...