fredag 14. september 2012

Himmelsk mørk sjokoladekake

Dette tror jeg er en av de beste sjokoladekakene jeg har smakt, og den kaken jeg har fått best tilbakemeldinger på. Laget den til jentevors før immatrikuleringsball, og etter ti minutter var det igjen bare midtdelen av kaken som forsvant like etter...


Mørk sjokoladekake:
   100 g mørk sjokolade
   225 g mykt smør
   2,7 dl sukker
   4 egg
   1,5 ts vaniljeekstrakt eller vaniljesukker
   2 dl varm, sterk kaffe
   2 dl kulturmelk
   3,75 dl mel
   1,5 ss maizena
   1,75 dl bakekakao
   1,5 ts bakepulver
   1/2 ts natron
   1/2 ts salt

180 grader i ca 35 min.

Smelt sjokoladen og sett den til avkjøling. Pisk sukker og smør fluffy. Og tilsett ett og ett egg, mens du pisker godt i mellom hvert egg. Så tilsetter du vaniljeekstrakten, hvis du bruker vaniljesukker kan du blande den sammens med det tørre istede. Bland mel, kakao, maizena, salt, bakepulver og natron godt (kan siktes sammen om du orker det). Så tilsetter du det skiftvis med kaffe og kulturmelken. Tilsutt vender du inn den avkjølte smeltede sjokoladen. 

Hvis du har en ganske høy rundform på 24 cm kan du steke alt i en runde, men hvis ikke kan du steke den i to 24cm eller to 20cm former. (Spørs om du vil ha en høy kake eller en bredere).

Når kakebunene er stekt og avkjølte kan du ta på glasuren. 

Glasur:
   500 g melis
   8 ss sterk kaffe
   8 ss smeltet smør
   2,5 ts vaniljesukker
   3 ss bakekakao

Bare pisk alt sammen.



Hvis du har to kakebunner tar du bare litt av glasuren i mellom de (ca. 1/4), hvis du har en kakebunn kan du dele den på midten for å legge i mellom glasur. Så tar du bare resten av glasuren på toppen og rundt kaken. 


Nam fra Søtmons

2 kommentarer:

  1. lag den igjen a, jeg vil smake!

    SvarSlett
  2. Fikk så vidt smake litt av denne sjokoladedrømmen! Den var utrolig kraftig på smak, og riktig så god! Glasuren er nok min favoritt, og jeg er flittig bruker av den! Søtnos' kaker smaker!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...