tirsdag 11. september 2012

Sjokolade Cake Pops


Cake Pops har jeg før nå bare hørt om og sett bilder av, men når jeg nå hadde sjokoladekakerester tenkte jeg at jeg måtte benytte anledningen til å prøve meg på Cake Pops...

Cake Pops:
   Kakerester
   Glasur
   Sjokolade
   Pinner

Jeg brukte restene av  en sjokoladekake, var kanskje igjen 1/6 av denne oppskriften her. Siden glasuren var stivnet laget jeg en liten porsjon med sjokoladeglasur ca. en mengde med 1-2 ss med kaffe og det samme med smør. Så smuldret jeg opp kaken og helte oppi glasuren. Lot glasuren være litt bløt, slik at alt limte seg godt sammen. Så laget jeg små kuler av kakesmulene.

Jeg kjøpte meg grillspyd som jeg delte opp i passe lange biter til pinner, ca 10-12 cm. Så smeltet jeg litt sjokolade som jeg dyppet pinnen i før jeg stakk den inn i kakekulen. Jeg fikk ca. 18 kuler, som jeg satte en halvtime i fryseren, før jeg tok de opp igjen.


Så smeltet jeg sjokolade, ca 200 g, som jeg dyppet kulene i. Jeg blandet den smeltede sjokoladen med litt vann for at den skulle bli litt tynnere og letter å dyppe i, uten at alt for mye sjokolade hang igjen. Hvis sjokoladen klumper seg kan du bare ta i litt vann til til du får den konsistensen du vil ha, og kanskje varme den litt i mikroen igjen, men ikke ta for høy intensitet på mirkoen, da sjokoladen ikke skal koke. Men her løser litt vann igjen problemet hvis du glemmer deg, som meg, så er det bare å røre ut klumpene.

Jeg valgte å sette de i små cupcakesformer, men du kan også pynte de med smuldret kakerester eller kakestrø i forskjellige farger.

Så er de ferdige, og klare til å serveres!


Nam fra Søtmons

1 kommentar:

  1. Utrolig smart idé! Og de er akkurat passe store :) Dekorative og morsomme er de også!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...