torsdag 29. november 2012

Vanilje panna cotta med bringebærsaus

Vanilje panna cotta med bringebærsaus er en søt og deilig dessert, og er en fantastisk slutt på et godt måltid...


Vanilje panna cotta: (8 porsj.)
   6 plater gelatin
   2 vaniljestenger
   3 bokser kremfløte
   3,5 dl sukker

Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter, og skyll de godt og klem ut vannet.

Så snitter du vaniljestengene på langs, og skraper ut frøene. Ha vaniljefrøene, vaniljestengene, fløten og sukkeret i en kasserolle, og varm opp til sukkeret er oppløst, og kok så vidt opp og ta av platen. Ta ut vaniljestengene og bland inn gelatinene (For å være sikker på at gelatinen skulle blande seg godt ut i fløteblandingen la jeg de oppbløttet gelatinplatene i en liten kasserolle, kokte opp litt vann i vannkokeren og tok et par teskjeer med varmt vann oppi kasserollen med gelatinen, og satte den på en plate og gjorde gelatinen flytende før jeg helte den i fløteblandingen.)

Så fordelte jeg blandingen i 8 glass som jeg satte de avkjøling over natta.

Hva en øsnker oppi panna cottaen kan en bestemme helt selv, men denne gangen laget jeg en bringebærsaus. Pasjonsfrukt er også veldig godt til.

Bringebærsaus:
    225 g bringebær
    100 g melis
    saften av en halv sitron

Jeg brukte fryste bringebær, så først tinte jeg de før jeg moste de med en gaffel. Blandet inn sitronsaften og melisen. Og fordelte oppå panna cottaen før servering.


Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...