torsdag 20. september 2012

Bananmuffins med rømme og havregryn

Disse muffinsene er nesten sunne, jeg liker ihvertfall å innbille meg det, for de inneholder tross alt både banan og havregryn. Men uansett om man vil se på de som sunne eller ikke er de veldig smakfulle og gode, og sitronmelis er prikken over i'en...


Bananmuffins: 24 små
   2 bananer, godt modne
   2 dl sukker
   100 g mykt smør
   1 dl rømme
   2 egg
   3 dl hvetemel
   1 dl havregryn
   1 ts bakepulver
   1 ts vaniljesukker
   1 ts natron

200 grader midt i ovnen i 12-15 min.

Mos sammen smør, bananer og sukker, enten i food-processor, stavmikser eller med en gaffel, til du har en klumpfriblanding. Så rører du inn rømme og eggene. Og til slutt blander du sammen det tørre og tilsetter det i bananmosen.


Fyll formene ca 2/3 fulle og stek de til de er gyldne.



De kan godt spise bare, men de er ekstra gode med sitronmelis. Da kan du til og med omvende folk som ikke liker banankaker til banankakespisere.

Glasur:
   Saft fra 1 sitron
   Melis

Bland sammen sitronsaften med melis til du har passe tykkelse på glasuren, og smør på muffinsene.


Nam fra Søtmons

1 kommentar:

  1. Jeg er generelt en stor fan av banankake, banana bread o.l. noe som førte til at disse levde opp til mine forventninger om bananbakverk! Ikke alle er like glade i den kraftige banansmaken, men personlig synes jeg at jo mer banan, jo bedre! Med en syrlig og forfriskende glasur, er det bare å hive seg rundt på kjøkkenet!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...