lørdag 22. september 2012

Plommesyltetøy

Jeg var hjemmom her om dagen, og da fikk jeg med meg en pose med godt modne plommer, så da tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på plommesyltetøy...


Plommesyltetøy: 3 glass
   800 g plommer (m/stein)
   1 dl vann
   400 g sukker


Først deler du opp plommene og skjærer ut steinen. Så legger du plommene i en kjele sammen med vannet. Hvor mye vann du trenger avhenger litt av hvor modne plommene, er de godt modne er det mye vann i de og ikke fult så mye i litt mindre modne. Kok dette opp mens du rører innimellom, la det koke til du har en grøtetemasse, ca 10 min. Hvis du synes noen av bitene fortsatt er litt store kan du mose de litt forsiktig med en gaffel. Så tilsetter du sukkeret og rører det inn. La det koke opp igjen, så sukkeret løses helt opp.


Så heller du det over i glass mens det fortsatt er varmt. Fyll glassene så fulle som mulig så det er minst mulig luft under lokket, men ikke så det renner over, og sett de til avkjøling. Syltetøyet oppbevares mørkt og kjølig.


Jeg brukte tre gamle fetaostglass som jeg hadde vasket, og for å dekke over de kjedlige blålokkene tok jeg en liten firkantet stoffbit oppå og knøt rundt en smalere stoffbit igjen.

Så kan du bruke syltetøyet på brødskiven, på is eller i muffins eller annet bakverk.


Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...